WOMANCODE // HYÖDYNNÄ HORMONISI OPTIMAALISESTI

Nainen, osaatko nimetä hormonikiertoosi liittyvät neljä vaihetta? En minäkään osannut, ennen kuin tutustuin Alisa Vittin kirjaan Womancode.

Lähes kulttimaineeseen kotimaassaan noussut Womancode auttaa ymmärtämään kaikkia niitä naiseuden kiemuroita, joista hormonimme ovat vastuussa. Ymmärryksen kasvaessa, opit rakastamaan kehoasi ja mielialaasi sääteleviä hormoneita. Sen sijaan, että näkisit ne elämää rajoittavina tekijöinä, näet ne mahdollistajina ja tärkeinä apureina elämässäsi.

Hormonikierron neljän eri vaiheen aikana energiatasot ja mieliala vaihtelevat laidasta laitaan. Tunnistaessasi kullekin vaiheelle ominaiset piirteet, pystyt hyödyntämään ne paremmin ja olemaan itsellesi armollisempi. Vaikka yhteiskunta saattaakin vaatia tasaisen korkeita energiatasoja ja jatkuvaa ulospäinsuuntautumista, hormonit kertovat mitä kehosi ja mielesi tarvitsee. Kuuntele hormoneitasi!

1) FOLLIKULAARIVAIHE  (7-10 päivää)

Kuukautiskierron ensimmäisessä vaiheessa energiatasot ovat korkealla. Tälle vaiheelle ominaista ovat luovuus ja avoimuus uusille asioille.

Ideointi ja uusien projektien aloittaminen tapahtuvat kuin luonnostaan. Olo on virkeä ja ulospäinsuuntautunut. Sen takia oletkin tässä vaiheessa oivaa seuraa illanvietoissa ja saat eniten irti verkostointitapahtumista. Ruoki ajatuksiasi itsellesi mieleisellä tavalla, esimerkiksi käymällä taidenäyttelyissä, konserteissa ja elokuvissa.

Kasvavat energiatasot ja utelias mieliala tekevät tästä vaiheesta ihanteellisen uusien liikuntalajien kokeilemiseen.

2) OVULAATIOVAIHE   (3-4 päivää)

Yhteys ympäröivään yhteisöön on vahvimmillaan ovuloinnin aikana. Kommunikaatiokyky on parhaimmillaan, joten tärkeät keskustelut ja vaikka palkankorotuksen pyytäminen kannattaa ajoittaa tähän vaiheeseen, jos mahdollista.  Vaihe on otollista aikaa myös ensitreffeille ja tiimityölle.

Energiatasot on huipussaan, joten raskaampi liikunta, kuten painotreenit, intervalliharjoittelu ja ryhmäliikuntatunnit sopivat tähän vaiheeseen loistavasti.

3) LUTEAALIVAIHE  (10-14 päivää)

Luteaalivaiheessa energia pehmenee ja alkaa kääntyä sisäänpäin. Keskity itsehoitoon ja mukavuuteen. Sosiaaliset sitoumukset voit jättää vähemmälle, jotta et rasitu liiaksi.

Järjestely, organisointi ja asioiden saattaminen loppuun onnistuu parhaiten tässä vaiheessa hyvän keskittymiskykysi ansiosta. Saatat yllättyä siitä, miten tehokkaasti saat ruksattua asioita to do-listaltasi. Pesiytymisvietti on vahva ja siivominen ja sisustaminen saattavat kiinnostaa erityisen paljon.

Luteaalivaiheen alussa energiatasot saattavat olla vielä korkealla. Liikunnaksi sopii hyvin painoharjoittelu ja vaikkapa rankka vinyasajooga. Luteaalivaiheen loppupuolella liikunta pienemmällä vastuksella on paikallaan. Kokeile vaikka pilatesta, kävelyä tai yinjoogaa.

4) MENSTRUAALIVAIHE  (3-7 päivää)

Kuukautisten aikaan vasemman ja oikean aivopuoliskon välinen yhteys on kaikkein vahvin. Intuitio ja vaistot vahvistuvat. Hienovaraiset viestit on helpommin huomattavissa ja energia on hyvin sisäänpäin kääntynyttä.

Levottomuus ja tyytymättömyys ovat normaalia tässä kierron vaiheessa. Voit käyttää tämän ajan hyödyksi ja analysoida, arvioida ja korjata suuntaa. Päiväkirjan kirjoittaminen voi tuntua erityisen hyvältä.

Keho tarvitsee rauhaa ja lepoa. Restoratiivinen eli palauttava liikunta sopii parhaiten tähän vaiheeseen. Venyttely, yinjooga, kundalinijooga tai kävely riittävät mainiosti.