TÄRISE STRESSI POIS • TRE-stressinpurkuliikkeet

Osallistuin alkuviikosta Satu Pusan järjestämälle kurssille, jossa opeteltiin tärisemään. Kyllä, luit ihan oikein! Pyhitimme yhden kokonaisen iltapäivän sille, että opettelimme liikesarjaa, joka käynnistää kehossa tärinäreaktion. Mikä tärinässä on sitten niin tärkeää ja erityistä?

TRE

Ehkä olet huomannut joskus täriseväsi jännittävässä tilanteessa. Hyvä, silloin kehosi toimii niinkuin pitääkin. Tähän ihmiselle ja muille nisäkkäille luontaiseen palautumismekanismiin pohjaa itsehoitomenetelmä TRE.

David Bercelin kehittämä TRE (trauma, tension and stress release exercises) purkaa kehosta stressin, jännityksen ja trauman aiheuttamia vaikutuksia. Menetelmää käytetäänkin paljon katastrofialueilla ja kuormittavissa ammateissa työskentelevien keskuudessa.

KEHON SYVÄJÄNNITYSTEN PURKAMINEN

Uhkatilanteissa syntyvä stressihormoni on tarkoitettu purkautumaan liikkeessä. Kuinka moni meistä säntää kuitenkaan juoksuun stressaavaan tilanteen jälkeen? Fyysisen purkautumisen puuttuessa palautumisprosessi jää kesken.

Jos harrastat joogaa, sinulle on saattanut tulla jo aiemmin tutuksi, että stressi ja negatiiviset tunteet pakkautuvat kehossa lantion seudulle, erityisesti lonkankoukistajiin. TRE-harjoitukset mahdollistavat syvälihasjännitysten purkamisen, kun lonkan lihasaluetta rasittamalla saadaan aikaan neurogeeninen tärinärefleksi. Kehon autonomian ansiosta tärinä siirtyy tarvittaessa alakehosta myös muille jännittyneille alueille. Huokailu tukee purkamisprosessia, sillä se viestii keholle lupaa purkaa jännitystä.

TUNTEMUKSET

Stressinpurkuliikkeiden tuottaman tärinän määrä on yksilöllistä. Keho on viisas, se tietää mitä tarvitsee. Tärinä alkaa useimmiten jaloista, mutta voi levitä koko kehoon. Itselläni tärinä siirtyi heti ensimmäisen harjoituksen aikana jaloista myös rintakehälle ja silmiin. Illalla olo oli kuin rankan reisitreenin jälkeen. Joku voi tuntea kehon hallinnan menettämisen pelottavana. Minua se vain nauratti. Tärinän pystyy aina keskeyttämään itse missä tahansa vaiheessa harjoitusta.

Seuraavana päivänä harjoitusta tehdessäni tärinä siirtyi päähän, olkapäihin ja käsiin asti. Sivustakatsoja olisi varmaan tulkinnut, että olen saanut epilepsiakohtauksen. Kehon viisaudesta kertoo se, että välillä ainoastaan oikea käteni vatkasi. Juuri oikeassa olkapäässä on nimittäin ollut erityisen paljon kireyttä viime aikoina.

TRE on stressinpoiston lisäksi myös loistava väline irtipäästämisen opetteluun. Harjoituksia voi tehdä vaikka päivittäin, 15-20 minuuttia kerrallaan. TRE on helppo oppia itsekin. Yleisesti suositellaan silti, että ensikertalainen opettelee menetelmän ohjauksessa. Joskus TRE voi laukaista tunnelukkoja ja silloin kokeneen ohjaajan tuki voi olla tarpeen.

TRE-menetelmän esittely Puoli seitsemän-ohjelmassa (alkaa noin 5 min kohdalla). Lisätietoa TRE-menetelmästä täältä ja täältä.

2 Comments

  1. L

    Mielenkiinnolla kysyn mitä kurssi maksoi? Itse kokeillut kotona juuri tuota videolla ollutta reisien sivuille avaamisasentoa ja olisi hauska kokeilla lisää ohjauksessa.


    • Jutta • Holistik

      Kurssi oli Turun Kesäyliopiston järjestämä ja 3,5 tunnin kurssin hinta 130 euroa. Uusia kursseja on tulossa ainakin kesäkuussa ja elokuussa. Suosittelen, Satu Pusa on loistava ohjaaja! Itsellä on ainakin varmempi olo nyt jatkaa harjoituksia, kuin jos olisin omin päin harjoitellut.


Comments are closed.