Syksyn soul food: Lempeä linssipata

Syksyn tullen iskee aina kaipaus lämmittävien ja maadoittavien pataruokien ääreen. Tänä vuonna oli tilausta kasvisruokareseptille, johon tekisi mieli palata uudestaan ja uudestaan. 

Vatsani ei aina tule palkokasvien kanssa kovin hyvin juttuun, joten olin hieman skeptinen linssien käyttämisestä tässä ruuassa. Ensimmäisen kokeilukerran jälkeen yllätyin kuitenkin iloisesti, kun vatsa ei oireillutkaan. Linssit on back, vihdoin!

Tästä ruuasta on muodostunut jo tämän syksyn kestosuosikki. Teen tätä lähes joka viikko, pienillä variaatioilla. Ruoka sopii täydellisesti syksyyn, sillä siinä hyödynnetään ihania satokauden kasviksia. Kaalit, kurpitsat ja juurekset sujahtavat sulassa sovussa samaan pataan. Linssipata on ihanan simppeli ruoka ja ennen kaikkea ravitsevaa ja lohduttavaa; todellista soul foodia! Näillä aineksilla resepti sopii ayurvedisesta näkökulmasta hyvin pitta-tyypeille.

LEMPEÄ LINSSIPATA

  • 1-2 rkl avokadoöljyä
  • 1 keskikokoinen bataatti tai pala myskikurpitsaa
  • 1/2 – 1 kesäkurpitsaa
  • muutama varsi varsiselleriä
  • pieni nippu lehtikaalta tai kourallinen ruusukaalta
  • 2 dl punaisia linssejä, hyvin huuhdeltuina
  • 1 luomukasvisliemikuutio
  • vettä
  • mausteita oman maun mukaan: kurkumaa, mustapippuria, korianteria, juustokuminaa

lautaselle:

  • maustamatonta kookosjogurttia ( esim. The Coconut Collaborative)
  • tuoretta korianteria tai persiljaa
  • mustapippuria
  • oliiviöljyä

Leikkaa bataatti, kesäkurpitsa ja varsiselleri pieniksi kuutioiksi. Poista lehtikaalista ruodit ja silppua pieneksi. Laita padan pohjalle avokadoöljyä ja lisää pilkotut bataatit, kesäkurpitsat ja varsisellerit pataan. Pyörittele hetki öljyssä ja lisää sitten huuhdotut linssit, kasvisliemikuutio ja vettä sen verran, että ainekset peittyvät kunnolla. Lisää lehtikaali. Anna hautua kannen alla miedolla lämmöllä, kunnes linssit ovat täysin kypsiä. Mausta oman makusi mukaan. Kauho lautaselle ja koristele kookosjogurtilla, yrteillä, pippurilla ja oliiviöljyllä.

Nauti sellaisenaan tai lisää avokadoa ja mustaa riisiä tai kvinoaa. Nauti kynttilänvalossa, hyvässä seurassa (vaikka olisitkin ihan itseksesi)!

Jos palkokasvit eivät ole vatsasi ylimpiä ystäviä, näistä vinkeistä voi olla hyötyä.