METTA • RAKASTAVA YSTÄVÄLLISYYS

Osallistuin viime syksynä mindfulness-kurssille. Turun kesäyliopiston järjestämä kurssi oli monipuolinen ja kiinnostava kokonaisuus erilaisia läsnäolo- ja meditaatioharjoituksia. Perinteisten istumameditaatioiden lisäksi harjoiteltiin muun muassa kävely-, keho- ja liikemeditaatiota sekä tietoista syömistä.  Kurssin pääohjaajana toimi Seija Mauro, joka on ollut itse zen-mestari Thich Nhat Hanh’n ohjauksessa. Viimeisellä kurssikerralla meidät tutustutettiin Metta-meditaatioon. Metta tarkoittaa rakastavaa ystävällisyyttä.

Metta-meditaatio on voimallinen harjoitus, jonka ideana on lähettää hyvän tahdon ajatuksia ensin itselleen, sitten omille läheisilleen, sitten jollekin neutraalille henkilölle (vaikka kaupan tädille) ja viimeiseksi koko maailman olennoille. Ystävällisyyttä voi lähettää myös ihmisille, joiden kanssa kommunikointi on hankalaa tai joita kohtaan tuntee vihaa.

METTA-MEDITAATIO

Ota mukava, ryhdikäs asento. Tämä on ehkä helpointa istuen. Voit sulkea myös silmät. Tule tietoiseksi kehostasi, sen asennosta ja hengityksestäsi.

1| Suuntaa rakastavaa ystävällisyyttä itseesi ja sano mielessäsi: ”Olkoon niin, että olen onnellinen, voin hyvin ja olen turvassa.” Hengitä rauhassa ja tunne myönteisen energian tulvivan kehoosi.

2| Suuntaa mettaenergiaa läheisellesi ja sano mielessäsi: ”Olkoon niin, että olet onnellinen, voit hyvin ja olet turvassa.”

3| Suuntaa mettaenergiaa jollekin neutraalille henkilölle ja sano mielessäsi: ”Olkoon niin, että olet onnellinen, voit hyvin ja olet turvassa.”

4| Suuntaa energiaa kaikkia maailman olentoja kohtaan ja sano mielessäsi: ”Olkoon niin, että kaikki olennot ovat onnellisia, voivat hyvin ja ovat turvassa.”

Toista vielä lopuksi kohta 1.

Metta-meditaatiosta on monia muotoja ja variaatioita ja voit itse miettiä, kehen tai mihin ihmisryhmään haluat suunnata rakastavaa ystävällisyyttä. Näinä aikoina Metta-meditaatio tuntuu erityisen hyvältä vaihtoehdolta uutisten katsomiselle.