LISÄÄ ITSEMYÖTÄTUNTOA ELÄMÄÄSI

Itsemyötätuntoiset ihmiset ovat tyytyväisempiä elämäänsä ja kokevat vähemmän ahdistusta ja masennusta. He kestävät vastoinkäymisiä paremmin lannistumatta, ottavat enemmän vastuuta virheistään ja ovat jämäkämpiä. Kuulostaa hyvältä, vai mitä?

Itsemyötätunnon taidosta on kiistatonta hyötyä. Se on keskeinen apuväline myös stressin vähentämisessä, sillä se perustuu lempeämpään suhtautumistapaan itseä kohtaan.

Useimmat meistä ovat läheisemmässä suhteessa itsemyötätunnon vähemmän mukavan vastavoiman, itsekritiikin kanssa. Itsekritiikki on kahlitsevaa, tuomitsevaa ja alaspäin ajavaa. Se on este ja hidaste. Se on se tuttu ilonpilaaja pääsi sisällä – tiedät kyllä tyypin. Se, joka keksii virheitä tyhjästä ja naputtaa pienimmästäkin epäkohdasta.

Itsekritiikki on niin vakuuttava ja uskottava tyyppi, ettei sen viestejä tule juuri kyseenalaistettua. Harvoin sen kommenteilla on kuitenkaan aitoa todellisuuspohjaa; sillä on tapana esittää asiat turhan dramaattisesti ja fatalistisesti. Vaikka itsekritiikin olemassaololla on looginen, jopa suojeleva tarkoituksensa, on ylimääräinen itsekritiikki useimmiten työntämässä vain kapuloita elämämme rattaisiin.

Nyt on hyvä aika hylätä liiallinen itsekritiikki ja liittyä omiin kannustusjoukkoihisi!

ITSEMYÖTÄTUNNON OSATEKIJÄT

Itsemyötätunto voidaan yksinkertaistaen jakaa kahteen osatekijään:

  1. kykyyn huomata kärsimystä itsessään
  2. kykyyn lievittää tätä kärsimystä erilaisin keinoin

Miten huomata kärsimys itsessään? Olemalla tietoisesti läsnä. Vain olemalla läsnä itsensä ja tunteidensa kanssa voi tiedostaa oman kärsimyksensä. Kärsimys voi olla ahdistusta, murehtimista, pahaa oloa. Jo tunteen tiedostaminen etäännyttää kokemuksesta sen verran, että olo tuntuu paremmalta. Suhtaudumme olotilaan objektiivisemmin, aivan kuin itsemme ulkopuolelta. Sen sijaan, että alkaisimme soimata itseämme murehtimisesta, voimme havainnoida kärsimystämme myötätunnolla.

Itsemyötätunto kysyy myös halua lievittää kokemaansa kärsimystä: olla itselleen avuksi, tarjota lämpöä, kannustusta ja tukea. Lohduttaa itseään myötätuntoisesti. Kärsimyksensä tunnistamisen ja siihen myötätuntoisesti vastaamisen kautta voi saada avaimet ongelman ratkaisuun ja itsensä auttamiseen tai avun hakemiseen.

Ihmismielelle on luontaista pyrkiä torjumaan epämiellyttäviä asioita ja tunteita. Vaikeiden asioiden kohtaamisen välttely on luonnollista, mutta ei aina kovin hedelmällistä. Siispä itsemyötätunto vaatii ajattelun ja näkökulman muutosta. Se vaatii rohkeutta kohdata itsensä ja sen hetkisen tilanteensa.

MILTÄ ITSEMYÖTÄTUNTO NÄYTTÄÄ?

Itsemyötätuntoa voi olla vaikka se, että:

  • sen sijaan, että vaadit itseltäsi enemmän, päästät itsesi helpommalla
  • hyväksyt rajalliset voimavarasi ja uskallat pyytää apua
  • annat itsellesi niin paljon aikaa ja tilaa, kuin tarvitset
  • sanot ”ei” useammin, jos löydät itsesi tilanteista, joissa et halua olla
  • otat yhden päivän häiritsevien, roikkumaan jääneiden asioiden loppuunsaattamiseen
  • annat itsellesi halauksen
  • puhut itsellesi, niin kuin parhaalle ystävälle – kunnioittaen, kannustaen, tukien

Itsemyötätuntoa voit lisätä elämääsi myös metta-meditaation avulla.