KOHTAA KAAMOS HELLYYDELLÄ :: 6 TAPAA

Kaamosaika on meistä monelle melkoinen koettelemus. Valon vähentyminen aikaansaa kehossa muutoksia, joista ehkä yleisimpänä on väsymyksen lisääntyminen. Väsymys on luonnollinen reaktio pimeään vuodenaikaan, eikä aktiivisuuden kuulukaan olla samalla tasolla kuin valoisampaan aikaan.

Sen sijaan, että yrittäisit kaikin keinoin olla reippaampi, mitä jos tänä vuonna kuuntelisitkin itseäsi? Kun keho haluaa lepoa ja mieli kääntyä sisäänpäin, on ihan okei hautautua hetkeksi peittovuoren sisälle. Anna itsellesi lupa antautua lisääntyneelle levontarpeelle, kotoilulle ja rennosti ottamiselle!

PANOSTA UNEEN

Satsaa makuuhuoneen viihtyisyyteen, pehmeisiin lakanoihin ja kotoisaan valaistukseen, koska tulet todennäköisesti viettämään enemmän aikaa vällyjen alla. Unen tarve saattaa kasvaa ja unelle kannattaakin varata enemmän aikaa, jos siltä tuntuu. Meillä koisataan näissä herkullisensävyisissä luomulakanoissa.

INSPIROIDU KIRJOISTA

Syksyn ja talven sisäänpäinkääntynyt energia mahdollistaa kirjoista nauttimisen ihan eri tavalla, kuin kesäaikaan. Itse luen inspiroivaa faktaa aamuisin, jolloin saan mielialan korkealle heti aamusta. Iltaisin taas sukellan fiktion ja mielikuvituksen maailmaan. Nyt, jos koskaan, on aika vinguttaa kirjastokorttia!

KÄÄRIYDY NEULEISIIN

Mikä olisi parempaa kuin valtavissa villapaidoissa oleilu ja pitkävartisissa sukissa hipsuttelu? Entä sohvan nurkassa nököttäminen, valtavan viltin alle kääriytyneenä? Kyllä kiitos! Mielellään jonkun pienen herkun, teemukin ja kirjan kera, tietysti.

HERKUTTELE LUONNOLLISESTI

Makeanhimo saattaa lisääntyä kaamosaikaan. Herkuttele luonnollisilla makeilla, kuten juureksilla ja hedelmillä. Palsternakka, porkkana, punajuuri ja bataatti ovat kaikki kasvikunnan makeita herkkupaloja. Pala banaanileipää, pari taatelia tai energiapallonen maistuu mainiosti iltateen kaverina.

Pidä huoli myös nestetasapainosta; joskus makeanhimo voi olla merkki myös kehon kuivuudesta. Erilaiset lämpimät, kofeiinittomat juomat, kuten yrttiteet, kurkuma-, punajuuri- ja pakurilatte ovat loistavia nesteyttämään kehoa kylmällä ilmalla. Huomaan oman immuniteettini vahvistuneen, kun olen muutaman kerran viikossa nauttinut pakurilaten kauramaidolla.

TAPAA YSTÄVIÄ

Vaikka onkin ihanaa nyhjöttää kotona oman perheen kesken, joskus se voi aiheuttaa pysähtyneisyyttä, jumittautumista ja turhautuneisuutta. Uusia tuulia ja vaikutteita saat, kun kutsut ystävän kylään. Rento yhdessäolo vaikka nyyttäriperiaatteella vähentää emännöinnin paineita, mutta mahdollistaa yhteisöllisen kokoontumisen. Tai ehkä teet mieluummin treffit museoon tai kahvilaan.

LIIKU OMALLA TAVALLASI

Lepo tarvitsee vastapainokseen myös hieman aktiivisuutta. Oli se sitten yinjoogaa, tanssia, trampoliinihyppelyä tai kävelyä, tärkeintä on, että valitset sellaisen liikuntamuodon, josta itse nautit.