DIGITAALINEN KEVÄTSIIVOUS

Yksinkertaisempaa. Vähemmän. Hitaammin. Kolme sanaa, joihin huomaan palaavani uudestaan ja uudestaan. Kevään tultua, kevätsiivoukseni on laajentunut myös digitaalisten tilojen puolelle. Järjestämällä digimaailmani uudelleen, pyrin saamaan lisää selkeyttä, hitautta ja tilaa myös tälle alueelle.

Huomasin jokin aika sitten, että raja on tullut vastaan. Nimittäin informaatioraja. Suojellakseni energiaani, olen päättänyt karsia oman elämäni informaatiotulvaa ja kehotan sinua tekemään samoin.

Haastava digiaika

Vietämme suuren osan päivästämme erilaisissa digitaalisissa tiloissa. Puhelimen näytöllä, läppärin ääressä, tabletilla. Ne kulkevat mukanamme kodista työpaikalle tai kouluun ja takaisin.

Työkoneen saatamme sulkea työpäivän päätteeksi, mutta älypuhelin yleensä seilaa mukanamme auringonlaskuun. Moni aloittaa aamunsa selaamalla älypuhelintaan sängyssä heti herättyään ja nukahtaa sen sinertävään kajoon iltaisin. On kuin siitä olisi tullut kätemme jatke, ylimääräinen raaja, jota ilman on orpo olo.

Ruutujen vetovoima on kiistämättä valtava. Niitä on vaikea vältellä, vaikka tiedämme, että ne eivät ole meille niin hyväksi. Sen lisäksi, että ne sotkevat unirytmimme, ne tuovat valtaisat määrät informaatiota (kirjaimellisesti) kätemme ulottuville.

Keskimääräinen nykyihminen altistuu suuremmalle määrälle informaatiota yhden päivän aikana, kuin vuonna 1900 syntynyt ihminen koko elinaikanaan. 1980-luvun puoliväliin verrattuna, informaation määrä on viisinkertaistunut. 

Informaatiotulva on todellista. Meidän kaikkien olisi hyvä arvioida päivittäistä altistumistamme kriittisesti.

Miten valita viisaasti?

Mistä tietää, mikä määrä ruutuaikaa on itselle hyväksi? Siitä, miltä olo tuntuu jälkeenpäin. 

Jos olo on epätodellinen, pyörryttävä, riittämätön ja tyytymätön tai jotain muuta ei-toivottua, viettää todennäköisesti liikaa aikaa laitteilla. Seuraavilla keinoilla pääset hyvää alkuun oman energiasi suojelemisessa.

1. KARSI KÄRSIVÄLLISYYDELLÄ

Karsiminen on työlästä ja aikaavievää, myönnettäköön. Tarkoituksena on, että digitaaliset tilat toimivat apunamme, eivät meitä vastaan. Näin ollen karsiminen on tehokas keino vähentää digiähkyä ja sen mukanaan tuomia epätoivottuja sivuvaikutuksia.

Tietokoneen työpöytä. Tietokoneen työpöytä on ensimmäinen, mitä näet, kun avaat koneesi. Joskus pelkkä kaoottinen työpöytä aiheuttaa ahdistusta. Karsi työpöydältä kaikki turha ja ylimääräinen. Järkeistä kansioiden määrä ja niiden sisältö. Mieti, tarvitsetko kaikkea? Valitse uusi, innostava taustakuva. Tee työpöydästäsi luotettu kumppani, joka tukee sinua häiriköinnin sijaan.

Sähköposti. Käy postit läpi siten, että saat tyhjän inboxin. Jos tarpeen, arkistoi tärkeät viestit omiin kansioihinsa, joista löydät ne helposti. Näin uudet viestit on helppo huomata ja käsitellä tehokkaammin.

Puhelin. Karsi kaikki turhat sovellukset. Mieti, mitkä merkkiäänet ja notifikaatiot ovat oikeasti tarpeellisia. Poista sosiaalinen media hetkeksi, jos se on ongelmakohtasi.

Yhden välilehden taktiikka. Kun vietät aikaa selaimessa, kokeile yhden välilehden taktiikkaa eli käytä vain yhtä ikkunaa ja välilehteä kerrallaan. Aivosi nauttivat yksinkertaisuudesta.

2. VALITSE TIETOISESTI

Millaista informaatiota syötät aivoillesi? Pidä mielessä, että voit itse valita suurimman osan siitä informaatiosta, jolle altistat itsesi. Minkälaisia kanavia seuraat ja miten paljon? Kaikki tämä on sinun päätettävissäsi.

Laatu. Keskitytkö turvattomuuden tunnetta lisääviin uutisiin, kauhuelokuviin ja väkivaltaisiin sarjoihin? Seuraatko epärealistista kehonkuvaa ja mahdottomia ulkonäkövaatimuksia edustavia käyttäjiä sosiaalisessa mediassa? Kiinnitä huomiota olotiloihisi, jotka seuraavat tämänkaltaisen informaation kuluttamisen jälkeen.

Minkälainen sisältö tukee, kannustaa, tuo iloa ja hyvää oloa sinulle aidosti? Kiinnitä huomiota, ettet haksahda toksiseen positiivisuuteen, ”good vibes only”-tyyppiseen ajatteluun, joka ei hyväksy koko inhimillisten tunteiden kirjoa.

Määrä. Kyseenalaista ja arvioi omia tottumuksiasi. Kuinka usein sähköpostia täytyy oikeasti tarkistaa? Tarvitsetko kaikkia uutiskirjeitä, joita sähköpostiisi tulvii? Kuinka monta minuuttia sosiaalisessa mediassa on kohtuullinen aika päivittäin omasta mielestäsi? Kuinka paljon TV-sarjoja voit katsoa, ennen kuin olosi muuttuu viihdytetystä apaattiseksi? Tee valintasi ensi kerralla tietoisemmin.

3. NAUTI VASTUULLISESTI

Digimaailma tuo meille paljon hyvää ja uusia mahdollisuuksia. On meidän jokaisen omalla vastuulla määrittää, miten käytämme digitaalisia tilojamme.

Joskus on ihan okei nauttia TV-sarjamaratonista, jos se palvelee parhaiten juuri siinä hetkessä. Lempeys ja itsemyötätunto ovat hyviä seuralaisia digimaailmassa suunnistamisessakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *