AYURVEDA HYVINVOINNIN TUKENA

Kävin keväällä konsultaatiossa ayurvedalääkäri Pardaman Sharman luona. Pardamanin ayurvedaklinikka Surya Ayurveda sijaitsee oikeastaan Helsingissä, mutta hän käy silloin tällöin pitämässä vastaanottoa myös muutamassa muussa kaupungissa. Turussa vastaanottotilana toimii Ravensara Day Spa Yliopistonkadulla.

Ayurveda on ikivanha intialainen elämän tiede, joka pyrkii ennaltaehkäisemään ja parantamaan sairauksia. Ayurvedassa ihminen jaotellaan johonkin kolmesta kehotyypistä eli doshasta: vata, pitta tai kapha. Meissä kaikissa on elementtejä jokaisesta kehotyypistä, mutta yksi dosha on hallitsevin. Yksinkertaistettuna vata on luova, hoikka ja nopea, pitta sopusuhtainen, analyyttinen ja intohimoinen, kapha vakaa, isokokoinen ja rauhallinen.

Olin aiemmin tehnyt nettitestejä ja saanut joka kerralla ylivoimaisesti tulokseksi, että olen doshaltani vata. Pulssiluennan ja haastattelun jälkeen olinkin todella yllättynyt, kun Pardaman totesi, että olen pitta. Pardamanin kertoessa enemmän pittan luonteenpiirteistä, aloin tunnistaa itsestäni paljon pittaa. Perfektionismi, intohimoisuus, analyyttisyys… kaikki pitta-ominaisuuksia! Löysin myös selityksen sille, miksi lämmin kesäsää tuntuu vastenmieliseltä, miksen pidä punaisesta väristä, miksi kasvojen iho on herkkä ja helposti punoittava ja miksi säännöllisen ateriarytmin puuttuessa muutun erittäin ärtyisäksi.

Pardamanilta sain ohjeet pittaa rauhoittavaan ruokavalioon ja päivärytmiin. Pitta on tulielementti, joten tulta lisääviä mausteisia ja happamia ruokia tulisi välttää. Suurena valkosipulin ja inkiväärin ystävänä tämä tuntui lähes kuoloniskulta, mutta onneksi ruokavaliota ei tarvitse noudattaa 100%. Riittää, jos syö 75% :lla aterioista pittalle soveltuvaa ruokaa. Lisäravinteiksi sain intialaisia yrttejä neemiä ja shatavaria.

Ruokavalio-ohjeiden lisäksi Pardaman neuvoi pittaa viilentävän hengityksen ja jooga-asanan ruuansulatuksen tueksi sekä muita pittalle sopivia liikuntamuotoja. Itselleni tärkeimmät lajit jooga ja metsäkävelyt löytyivät listasta. Lisäksi sain kullanarvoisia elämänohjeita, jotka olivat juuri sitä mitä tarvitsin.

Nyt muutama kuukausi konsultaation jälkeen tunnistan itse hyvin, kun pittaoireeni ovat koholla. Ärtyisyys, kuumuuden tunne ja kipeät nivelet ovat oireita liiallisesta tulesta. Silloin kiinnitän erityistä huomiota ruokavalioon, teen viilentävää hengitystä, abhyanga-öljyhierontaa ja keskityn stressin vähentämiseen. Näin pystyn ennaltaehkäisemään ja sammuttamaan paremmin pittalle tyypillistä tulehdustilaa kehossa.

Suosittelen Pardamanin ayurvedakonsultaatiota, jos olet kiinnostunut kokonaisvaltaisesta tavasta hoitaa terveyttäsi ja haluat lisätä itsetuntemustasi. Itse olin 90 min kestävässä, laajemmassa Way of Life-konsultaatiossa. Surya Ayurvedan sivuilta voit lukea lisää ayurvedasta ja varata halutessasi oman konsultaation.