ABHYANGA • AYURVEDINEN ITSEHIERONTA

Ensilumi on täällä, vihdoin! Ensilumen tuoma valo on aina silmiäsokaisevan piristävää ja niin tervetullutta. Pakkasen ja lumen sivutuotteena saapuu usein myös kuiva talvi-iho. Onneksi ayurvedalla on tähän(kin) pulmaan ratkaisu: abhyanga eli öljyhieronta.

Ihonhoidollisten ominaisuuksien lisäksi abhyanga rauhoittaa tehokkaasti hermostoa, joten se on loistava juttu lisättäväksi itsehoitorituaaleihisi. Sen lisäksi öljyhieronta ravitsee kehon kudoksia, voitelee niveliä ja tasapainottaa kokonaisvaltaisesti.

ÖLJYN VALINTA

Perinteisin abhyanga-hieronnassa käytetty öljy on seesamiöljy. Seesamiöljy on kuin nestemäistä kultaa; paksua, keltaista ja ravitsevaa. Ayurvedan perinteiseen tyyliin eri kehotyypeille soveltuvat erilaiset öljyt, mutta talviaikaan seesami on hyvä valinta kaikille tyypeille. Kylmäpuristettua luomuseesamiöljyä (huom! ei paahdettua) löytyy monien ruokakauppojen ruokaöljyosastolta.

Frantsila valmistaa erityisiä ayurvedisia hierontaöljyjä, joissa on otettu huomioon jokaisen kehotyypin erilaiset tarpeet. Frantsilan öljyissä yhdistyvät kullekin kehotyypille sopivat pohjaöljyt  kasvi- ja kukkaterapeuttisten uutosten kanssa. Itse hierontaöljyt ovat melko neutraalin tuoksuisia. Lisätuoksua halutessaan öljyn sekaan voi lisätä eteerisiä öljysekoituksia, joista niistäkin Frantsilalta löytyy joka kehotyypille omansa.

Ayurvedinen nettikauppa OM Organic Beauty sekä Pur-kauppa Helsingissä (Lakshmi-tuotteet) myyvät myös abhyangaan soveltuvia öljyjä ja eteerisiä sekoituksia.

MINIOPAS ITSEHIERONTAAN

Ayurvedisia hierontoja tarjotaan osana hoitoloiden valikoimaa yhä enemmän. Turun seudulla oma suosikkini on ayurvedista joogahierontaa tarjoava Lepotila. Joogahieronta eroaa jonkin verran perinteisestä öljyhieronnasta, koska se sisältää hieronnan lisäksi passiivisia venytyksiä, mutta myös siinä käytetään seesamiöljyä.

Öljyhieronta on helppo tehdä myös kotona:

  • Lämmitä 2 rkl öljyä vesihauteessa. Öljy saa olla lämmintä, mutta ei kuumaa.
  • Hieronta kannattaa tehdä pyyhkeen päällä istuen, lämpimässä, vedottomassa tilassa. Kylpyhuone on tähän usein paras.
  • Ota ruokalusikallinen öljyä ja hiero se päänahkaan pienin, pyörivin liikkein.
  • Hiero otsa sivulta sivulle.
  • Hiero ohimoita kevyesti pyörivin liikkein ja sitten korvien ulkosivut sekä loput kasvot.
  • Hiero niska ja kaula.
  • Hiero kädet ja käsivarret pitkin vedoin. Käytä nivelien (ranteet, kyynärpäät, olkapäät) kohdalla pyöriviä liikkeitä.
  • Hiero rintakehän alue ja kainalot.
  • Hiero vatsa, hellävaraisin pyörivin, myötäpäivään suuntautuvin liikkein.
  • Hiero kyljet ja selkä, parhaasi mukaan.
  • Hiero sääret ja reidet; pitkin vedoin. Käytä nilkkojen ja polvien kohdalla pyöriviä liikkeitä.
  • Hiero lopulla öljyllä jalkaterät ja varpaat huolellisesti.

Öljyn on hyvä antaa vaikuttaa muutaman minuutin ajan, jonka jälkeen voi käydä suihkussa. Jos olet öljynnyt jalkapohjat, voit kuivata ne pyyhkeenkulmaan, jottet liukastu. Kehon öljyäminen ennen suihkua suojelee ihoa veden kuivattavalta vaikutukselta.

Hiuksista öljyn saa parhaiten pois laittamalla ensin shampoon ja vasta sen jälkeen kastelemalla hiukset vedellä. Hierontaa voi muunnella myös siten, että tekee välillä päähieronnan ilman öljyä ja kasvohieronnan kasvoöljyllä. Yksityiskohtaisen video-ohjauksen abhyangaan löydät täältä. Ihania hierontahetkiä!