12 VINKKIÄ STRESSIN HALLINTAAN

Stressin hallinta on yksi tärkeimmistä asioista, jonka voit hyvinvointisi eteen tehdä. Stressin hallinta kannattaa ottaa osaksi ihan jokaista päivää, sekä ennaltaehkäisevänä, että palauttavana toimintana. Stressin negatiiviset vaikutukset ovat moninaiset, vaikka se onkin toisaalta meille elintärkeä asia. Tässä 12 vinkkiä, joista olen itse saanut apua.

Pienet tavoitteet | Kaikkea ei voi eikä tarvitse aina jaksaa. On hyvä antaa itselleen lupa olla väsynyt ja stressaantunut. Oman vaatimustason reilu laskeminen on monesti paikallaan. Kuka väittää, että kodin pitäisi aina olla tahraton? Asetan nykyään itselleni vain 1-3 päivittäistä tavoitetta aiempien monikohtaisten listojen sijaan.

White space | Kalenterimerkintöjen ja to do-listojen paljous hukuttaa stressaantuneen alleen helposti. Käsitteellä white space viitataan kalenterissa olevaan tyhjään tilaan. Kaiken ylimääräisen karsiminen rauhoittaa mieltä. Olen myös huomannut, että itselleni viikoittaiset, aina samaan viikonpäivään sijoittuvat harrastukset eivät sovi ollenkaan. Ne aiheuttavat stressiä, vaikka harrastus olisikin mieleinen.

Pranayama | Hengitys on vahva rauhoittumisen työkalu. Joogassa hengitysharjoituksia kutsutaan pranayamaksi. Omiin suosikkeihini kuuluvat surya bhedana eli toispuoleinen sierainhengitys sekä brahmari pranayama. Brahmari- eli mehiläishengitys on erityisen rentouttavaa.

Hidastaminen | Tietoinen hidastaminen lisää läsnäoloa ja edellyttää vain yhden asian tekemistä kerrallaan.  Se sopii erityisesti kaltaisilleni multitaskaajille. Kuin hidastetussa filmissä toimiminen luo lisää tilaa ajatella ja hengittää. Kävelymeditaatio on myös loistava tapa hidastaa.

Jooga | Kundaliinijooga on voimakas kehon tasapainottaja. Itse olen tehnyt viime aikoina tätä lisämunuaisia tukevaa stress set-sarjaa pienin muunnoksin. Kundaliinijoogatunteja järjetää Turussa ainakin Pure Move. Yinjooga ja muut restoratiiviset joogat ovat myös hyvä keino vähentää stressihormoneja.

Tuoksut | Aromaterapiasta voi saada apua myös stressiin. Itse reagoin voimakkaasti tuoksuihin ja käytänkin eteerisiä öljyjä arjessa myös stressin karkoitukseen. Laitan öljyä tuoksulyhtyyn tai diffuusoriin, tai käytän valmiita, iholle tarkoitettuja öljysekoituksia. Lempituoksujani ovat tällä hetkellä greippi, muskatellisalvia ja erilaiset ayurvediset, maadoittavat tuoksut.

Metsä | Luonnossa oleskelu vähentää tutkitusti stressiä. Tuuli heiluttaa puiden latvoja, mutta puut pysyvät silti vakaasti pystyssä. Jos puutkin, niin miksen minä. Metsän muuttumattomuus on lohduttavaa.

Kirjoittaminen | Kirjoittaminen on hyvä tapa käsitellä stressaavia asioita ja purkaa tunteita. Olen kirjoittanut useampana aamuna viikossa aamusivuja, jotka stressin purkamisen lisäksi edistävät luovuutta. Kiitollisuuspäiväkirja on myös hyvä tapa muistuttaa itseään siitä, että elämässä on asioita, jotka ovat hyvin.

Adaptogeenit | Adaptogeeneillä tarkoitetaan kasveja, jotka auttavat elimistöä palautumaan stressistä. Itse käytän tarpeen mukaan vaihtelevasti intialaisia yrttejä ashwagandhaa ja tulsia, sekä ruusujuuri- ja reishitinktuuroita. Nämä eivät sovi kaikille, joten varmista yksilöllinen sopivuus.

Kosketus | Kosketus lisää elimistössä oksitosiinia, hyvän olon hormonia. Kosketus rentouttaa, oli kyse sitten eläimen silittämisestä, halaamisesta tai hieronnassa käymisestä. Mieluisin kosketushoitoni on tällä hetkellä ayurvedinen joogahieronta, jota tarjoaa ihana Anna Lepotila-hoitolassaan. Annan hierontaa suosittelen ihan jokaiselle!

Digitaalinen detox | Televisio on monelle keino rentoutua työpäivän jälkeen. Television edessä tulee helposti kulutettua liikaakin aikaa, mikä edesauttaa kiireen tuntua. Uutisten katsominen voi lisätä pelkoja ja epäluottamusta maailmaan. Sosiaalinen media saattaa ruokkia riittämättömyyden tunnetta. Välillä on hyvä napsauttaa kaikki ruudut kiinni ja olla läsnä omassa todellisuudessaan.

Luottamus | Luottamus siihen, että asiat menevät niinkuin niiden kuuluukin mennä. Luottamus elämään ja luottamus siihen, että joku toinen hoitaa asiat silloin, kun et itse jaksa. Stressi voi olla myös hyvä opettaja.

Mikä on sinun tapasi hallita stressiä?